Матеріали та методи дослідження
Під спостереженням знаходилося 62 дитини в віці від 5 до 18
років з астенічним синдромом після перенесених вірусних інфекцій. В
основну групу увійшло 30 дітей, які отримували в період ранньої
реконвалесценції на фоні базисної терапії препарат Карніель. Дози
препарату призначали відповідно до затверджених інструкцій з
урахуванням віку дітей. Препарат застосовували одноразово: до 10
годин ранку. Тривалість терапії склала один місяць. До контрольної
групи були включені 32 дитини, які отримували тільки базисну
терапію (противірусні препарати).
Стан вегетативної нервової системи визначався по вихідному
вегетативному тонусу, вегетативній реактивності та вегетативному
забезпеченню. Вихідний вегетативний тонус, що характеризує
спрямованість функціонування вегетативної нервової системи в стані
спокою, оцінювався з аналізу суб'єктивних скарг та об'єктивних
параметрів. Оцінювався ступінь вираженості психопатологічних
проявів: втомлюваність, тривожність, емоційна нестійкість та ін.
(модифікований опитувальник А.М. Вейна). Визначався
внутрішньосистемний вегетативний тонус за індексом Кердо і
міжсистемний вегетативний тонус за коефіцієнтом Хільдебранта. Для
оцінки вегетативного забезпечення, що відображає в основному стан
автономної системи регуляції, проводилася кліноортостатична проба.
Також оцінювався функціональний стан серцево-судинної системи на
підставі даних електрокардіографії.
Рівень уваги оцінювався з використанням шкали SNAP-IV, таблиць
Шульте, модифікованого методу П’єрона-Рузерапо. Виявлення розладів
короткочасної і довготривалої пам’яті, що побічно відбиває
вираженість астенії, проводилося за допомогою методики 10 слів і
піктограми.
Для визначення стану емоційної сфери обстежуваних (тривоги,
депресії) використовувався ахроматичний і кольоровий тести
Люшера.
Після закінчення лікування всім дітям було проведено повторне
комплексне обстеження для оцінки ефективності терапії. Крім того,
батькам дітей пропонувалося оцінити результати лікування за
допомогою десятибальної аналого-візуальної шкали, де 0 – це дуже
погана оцінка, 10 – дуже хороша.